Veelgestelde vragen

De tandarts heeft ons verwezen, staat mijn kind op de wachtlijst?

U kunt ervan uitgaan dat uw verwijzing is ontvangen en uw kind op de wachtlijst staat. We streven ernaar om uw kind binnen 3 maanden op te roepen. Voor verificatie kunt u mailen naar info@jongkindkindertandheelkunde.nl of bellen naar 0598-204042.

We zijn verwezen, staan op de wachtlijst, maar nu heeft mijn kind extreme kiespijn. Wat nu?

Zolang uw kind op onze wachtlijst staat, vragen wij u om contact op te nemen met de tandarts die uw kind heeft doorverwezen voor advies over de pijnklacht. De verwijzende tandarts zou de pijnklacht goed moeten kunnen oplossen, bijvoorbeeld door middel van pijnstilling.

Als uw kind extreem bang is, raden wij vaak af om een spoedbehandeling te ondergaan waarbij bijvoorbeeld uw kind vastgehouden moet worden. In de meeste gevallen duurt de extreme pijn enkele dagen en is dit voor een bang kind minder traumatisch dan een vervelende tandartsbehandeling. Na enkele dagen sterft de zenuw van een melkkies vaak af en zult u zien dat de ergste pijn voorbij is of dat er bijvoorbeeld helemaal geen pijn meer is. In deze dagen raden wij aan om uw kind 3 tot 4 keer per dag pijnstilling te geven (let op de dosering) om de pijn draaglijk te maken.

Als u buiten kantooruren hulp nodig heeft, kunt u contact opnemen met de dienstdoende tandarts van uw eigen tandartsenkring.

Mijn kind heeft zwelling aan zijn wang, vermoedelijk afkomstig van een kapotte kies, en/of slikklachten en/of koorts. Wat nu?

U mag altijd even bellen naar de praktijk om te overleggen. Vaak is er sprake van een ontsteking en moeten we beoordelen of het voor uw kind mogelijk is om een (directe) behandeling uit te voeren. Mocht uw kind extreem bang zijn, kan ons advies adequate pijnstilling zijn.

Waarom kiezen we niet voor een spoedbehandeling? Soms kan een spoedbehandeling zo traumatisch zijn voor een (bang) kind, denk aan slecht te verdoven/vasthouden met meerdere personen/etc., dat het beter is om de pijn te stillen met goede pijnstilling en later, in een rustigere setting de behandeling alsnog uit te voeren.

Buiten kantooruren belt u naar de dienstdoende tandarts van uw eigen tandartsenkring. En kunt u eventueel bovenstaande aan de dienstdoende tandarts voorleggen.

Mijn kind staat op de wachtlijst en nu?

Uw kind is naar ons verwezen omdat behandeling in de reguliere tandartspraktijk niet mogelijk is. Vanwege het beperkte aantal erkende kindertandartsen in Nederland, hanteren wij momenteel een wachtlijst. We streven ernaar om uw kind binnen 3 maanden uit te nodigen voor een eerste kennismaking. Twijfelt u of de verwijzing goed is doorgekomen, dan kunt u mailen naar info@jongkindkindertandheelkunde.nl of bellen op 0598-204042.

We zijn reeds onder behandeling en mijn kind heeft extreme kiespijn. Wat nu?

Tijdens reguliere kantooruren kunt u naar de tandartspraktijk bellen. De balie-assistente beoordeelt of het noodzakelijk is uw kind meteen te zien of dat een afspraak in de loop van de week gemaakt kan worden. Daarnaast kan zij u advies geven in adequate pijnstilling.

Meestal is het niet verstandig om een spoedbehandeling te laten plaatsvinden, waarbij bijvoorbeeld uw kind vastgehouden moet worden. De extreme pijn duurt meestal enkele dagen en voor een bang kind is dit vaak minder traumatisch dan een vervelende tandartsbehandeling. In veel gevallen sterft de zenuw van een melkkies na enkele dagen af en zult u zien dat de ergste pijn voorbij is of dat er bijvoorbeeld helemaal geen pijn meer is.

Buiten kantooruren belt u naar de dienstdoende tandarts van uw eigen tandartsenkring.

Wordt er ook een kapje gebruikt bij de narcose?

Tijdens de narcose start de anesthesist met het gebruik van een kapje. In tegenstelling tot het kapje van het ziekenhuis (lucht ruikt naar olifantenpoep), wordt er in de tandartspraktijk gebruikgemaakt van lachgas. Hierna wordt het infuus aangebracht. Via het infuus komt het slaapmiddel

Staat uw vraag er niet tussen?

Als u meer vragen heeft neem dan gerust contact met ons op. We staan u graag te woord om uw vraag te beantwoorden.

Verwijzing gekregen?

Met een inschrijving kunnen we snel en gemakkelijk een afspraak inplannen, zodat uw kind zo snel mogelijk de zorg krijgt die nodig is.

Door op "accepteren" te klikken gaat u akkoord met het opslaan van cookies op uw apparaat om de navigatie op de site te verbeteren,, het gebruik van de site te analyseren en te helpen bij onze marketinginspanningen. Bekijk onze Privacyverklaring voor meer informatie.